fredag 22 februari 2013


Har det blivit inne att vara tant?

På min Facebooksida diskuterades tidigare "gubbväldet" och vad uttrycket egentligen står för.
"Käringväldet" hoppar jag över tills vidare, och tänker nu att fokusera diskussion kring begreppet "tant".
Tanten har enligt IMs tidning "Medmänsklighet" blivit inne. Vad skulle vi göra utan tanter?

Vad är nu en tant?  Enligt uttalanden i tidningen finns det minst två sorter: Den traditionella  och den moderna tanten. Själv vill jag gärna räkna mig till den moderna sorten.
En modern tant vill fortsätta att leva som hon tidigare gjort med utmaningar, nyfikenhet, utbildning och nya erfarenheter. Man vill helt enkelt leva ett stimulerande liv, vars innehåll naturligtvis växlar med intresse och från individ till individ.
Efter att ha nått pensionsåldern har man en betydande frihet, då man vanligtvis har någon form en ekonomisk trygghet i botten. Man kan ju lättare  välja hur man fortsättningsvis använder sitt liv inom dessa ramar relaterat till vad man förmår med tanke på hälsan.

Den moderna tanten vet vem hon är med sina brister och förtjänster. Dessutom accepterar hon sig själv och behöver inte ständigt bekräftelser. Hon är En tant som har båda fötterna på jorden, säger Susanna Arwin, som skapat bronsstatyn "Den svenska tanten", som står på Campusområdet i Växjö. Susanna är barnbarn till Kjerstin Dellert och har referenser därifrån. Ingen dålig förebild heller, vill jag tillägga. Ingen har väl som Kjerstin visat att ålder inte spelar en avgörande roll när det gäller en utvärdering av ett innehållsrikt pensionärsliv.....
Det finns många som anser att det finns en åldersdiskriminering här i Sverige. Det måste vi ändra på i så fall.
Jag tycker att vi tar fram vår självkänsla och "kör så det ryker".......
Nu slår vi ett slag för den moderna tanten! Bäva måtte omgivningen....
Monika





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar