måndag 18 mars 2013

Kultur och utbildning sett från min horisont ....

Min dagstidning har mer eller mindre blivit ett måste. Försökte mig på webbvarianten några månader, men är nu åter tillbaka till pappersformat.
När jag läst dagens exemplar kände jag mig litet konfunderad. 
På 1990-talet, kom jag i kontakt med AF i mitt arbete. Vi diskuterade då att skolan och företagen inte  samarbetade med varandra. De arbetssökande hade ofta fel utbildning för de lediga arbeten som erbjöds.
I dag läste jag en kort notis om varför Barn- och fritidsprogrammet skulle läggas ner i Oskarshamn. Det var inte bara ekonomi och antalet sökande, som styrt beslutet. Möjligheten att få jobb (eller rättare sagt bristen på jobb?) efter avslutad utbildning hade också vägts in.
I en del andra kommuner bryr man sig fortfarande inte om sådant. Så länge det finns sökande kör man på som vanligt.
Hoppas nu att samverkan mellan skolan och näringslivet kan ändra på detta.
Alla arbetsföra behöver ett arbete!

Samverkan ja! I Hultsfreds kommun samverkar Musikskolan och Rosenfors musikkår. På detta sätt har man också försäkrat sig om återväxten.
I Högsby kommun har vi en förträfflig blåsorkester, BergaBlås, också välkänd utanför kommunens gränser.
Flera duktiga musiker från grannkommunerna har även sökt sig dit. Nu tycker jag att det borde vara dags att Högsby kommun/ Kulturskolan etablerar ett samarbete med orkestern också.
Monika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar