fredag 19 april 2013

MODERATKVINNORNA (MQ)




I princip är jag ingen större förespråkare för kvinnoorganisationer. Jag har alltid velat tro att det bästa sättet att uppnå jämställdhet är att män och kvinnor arbetar med frågorna tillsammans. Trots detta är jag vald som MQ-ansvarig i styrelsen för Nya Moderaterna i Högsby kommun.

För många år sedan läste jag en högskolekurs "Kvinnors livsvillkor" i Linköping. Inte för att jag kände mig "ojämställd" utan mer av nyfikenhet. Så småningom fick jag nog ändå inse att det fanns en hel del att fundera över. T.ex. varför s.k. kvinnoyrken var så lågt betalda och varför kvinnorna ändå verkade så pass nöjda med sin lott trots många orättvisor.
Vi har kommit en bit på väg till jämställdhet, men ändå finns det förvisso en hel del att göra även i fortsättningen. Att få frågorna belysta och utredda är en fördel. Till detta är också en kvinnoorganisation bra.
Nu verkar jag alltså för kvinnorna i Moderat anda. Det känns trevligt, tycker jag.

I dag har jag ätit lunch tillsammans med bl.a. Ann-Charlotte Johnsson - Hammar från MQ-Styrelsen i Stockholm samt Eva Karlström Ordf. för MQ i Kalmar län. De var ute och gjorde studiebesök  i Kalmar under dagen.
Ann-Charlotte har särskilt intresse för välfärdsfrågor och näringsliv och det är viktigt med besöken
 "ute i verkligheten".
Till lunchen på Moderatexpeditionen kom också jag. Hjärtligt tack till hela gänget för givande samtal, trevlig samvaro med en god salladslunch.
Trevlig Helg till er alla!
Monika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar